הערכת אומנות – חשוב לדעת

הערכת אומנות

עולם הערכת הפריטים האומנותיים הוא עולם מאד מיוחד ומרגש. זהו עולם המחייב דיוק, מקצועיות ואמינות ללא דופי. זהו תהליך המבוצע במספר שלבים עיקריים ומהותיים.

אם נפשט את התהליך, אפשר לנסות ולפצל אותו לשלושה שלבים מרכזיים. על בסיס אלו ניתן להחליט לגבי שווי הערכת אומנות עבור פריט ספציפי. כדי שנוכל להמחיש לכם את השלבים האלו, לדוגמא, נשתמש בהערכה של ציורים אמנותיים.

אין הערכת אומנות הדומה אחת לחברתה אך כל הערכת אומנות מתקיימת באותה הדרך ובאופן של התאמה אישית לסוג הפריט. פסל לדוגמא עובר תהליך אחר וזאת גם הסיבה שהאימות נעשה בהתאם לסוג הפריט ואופיו.

השלב הראשון הוא השלב בו המעריך בודק את הפריט. כך הוא גם מזהה באיזה חומרים האומן השתמש על מנת לצור את הפריט. לזיהוי הראשוני ישנה חשיבות עמוקה בתהליך הערכת אומנות בצד המקצועי. למעשה, כל מי שעוסק בנושא הזה יודע שערך ציור שמן על בד שונה למשל באופן מהותי מערך של ציור שמן על נייר וזו הסיבה שנתקלים לפעמים במגוון של נסיונות להעלות שווי של יצירה באמצעות הדבקה והצמדה של ציורים בצבעי שמן שבמקור, הם בכלל על נייר. את הנייר מצמידים לבד וממסגרים כך שיראה כציור של שמן על בד. בדיקה ראשונית של מעריך מקצועי ומומחה תזהה ציור מהסוג הזה באופן חד ומשמעי.

יש דוגמאות נוספות עבור סוגי נסיונות נוספים להעלות שווי פריט על מנת שימכר בצורה פסולה. לדוגמא, הוספה של צבע שמן לציור גואש והצמדה של הציורים לבד על מנת להציג אותו כיקר בצורה מהותית מהשווי האמיתי שלו. לצערנו יש לא מעט דוגמאות בתחום. על מעריך מקצועי לזהות אם הציורים שהוא מעריך הינם ציורי אקריליק, או שמן. יש אומנים שישנו פער מחירים משמעותי בין סוגי צבעים אלו בציורים שהם יוצרים.

במהלך הערכת אומנות על המעריך לבדוק אם יש קרע בעברו של הציור. אין ספק שזו משימה לא פשוטה, אבל משחזר אומנות מקצועי ובעל עין מדויקת בהחלט יודע איך להסוות קרע בציורים אלו ואחרים. בין אם מדובר בצד החזיתי ובין אם מדובר במיקום אחר.

בהנחה והשלב הראשון עבר בהצלחה תועברו לשלב השני בנחת. שלב זה הוא השלב שבו המעריך ינסה לוודא את הזהות של הצייר, מדובר בתהליך שמתבצע על ידי זיהוי של חתימות על התמונה. יחד עם הפרמטר הזה גם זיהוי הסגנון והטכניקה של הצייר מקבלים תשומת לב. לעיתים חתימת האומן גם משתנה עם התקופה, זאת תופעה נורמלית לכל האומנים, ולא רק. אך כאשר מדובר בציירים ואומנים זה משמעותי מאד כי זה אחד הפרמטרים היותר משמעותיים לזיהוי תקופת האומנות. אומנים ישראליים ששינו את שמם הם למשל אובדובסקי, שמידט, ועוד רבים וטובים. מעריך בעל מקצועיות מספקת ובעל נסיון ידע לבצע את ההקבלה המתאימה של תקופת הציור, החתימה והסגנון.

לא מעט ציירים משנים את הסגנון של הציור שלהם ומתאימים את עצמם לתקופות השונות ומשתנות. גם חומרי הציור משתנים בהתאם. 'התקופה הורודה', או 'התקופה הכחולה' של פיקאסו, ועוד תקופות ידועות. התקופות המשתנות הללו מביאות השפעה משמעותית על האומנים, בין אם מדובר בציור ובין אם מדובר בסוגי אומנות אחרים. ­

הערכת אומנות מקצועית ובעלת מספיק דיוק ומיומנות צריכה לקחת בחשבון את סגנון התקופה ואת מרכיביה. ישנם לעיתים הבדלים מהותיים בין ציורים בתקופה מוקדמת או בתקופה מאוחרת, ותקופות אלו מושפעות מפרמטרים שונים.

כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
מדוע חשוב לחסן את הכלב נגד תולעת הפארק?
תולעת הפארק היא תולעת שמתיישבת במעיים של הכלב ופשוט מציקה לו. היא גורמת לעוויתות במעיים ולחיים...
קרא עוד »
דצמ 22, 2020
istqb – האם צריך את זה?
ה-istqb היא הסמכה פופולרית המאשרת אנשים בתחום מערכות המידע. הסמכה זו מוצעת על ידי קונסורציום הסמכה...
קרא עוד »
מרץ 29, 2023
כורסאות מסאז' – האם זה בריא?
אם הלכתם לחנות ספות ומערכות ישיבה, בוודאי שמתם לב לבייבי החדש, כורסאות מסאז' עם תג מחיר לא נמוך,...
קרא עוד »
אוג 12, 2021