מה זה קיבוע זכויות?

מה זה קיבוע זכויות?

תהליך שמבצעים אותו מול מס הכנסה בשלב בו מגיעים לגיל פרישה. התהליך הזה נועד לאפשר לפורש להגיש בקשה על אילו מהכספים שלו הוא רוצה להחיל פטור ממס אשר מגיע לו כחוק. הבחירה היא בין כספי קצבת פנסיה או משיכת כסף במזומן. יש אפשרות נוספת של שילוב בין שתי האפשרויות הללו. כמו כן מקבל הפורש גם את הפטור העתידי שיגיע לו לקבל בשנים 2020, 2025. וזאת בגלל שבשנים אלו מס הכנסה יגדיל את הפטור לענייני המס.

על חשיבות ביצוע התהליך

תהליך זה של קיבוע זכויות נועד לאשר את הפטור מתשלומי מס בגין משיכת כספי פנסיה או משיכת סכומים במזומן. הפטור הזה מצמצם משמעותית את חוב המס שלו, כך שהוא יוכל להפחית את תשלומי המס באלפי או אפילו עשרות אלפי שקלים בשנה. כל זה בהתחשב סכומי הכסף אותם הוא מושך.

קצבה נמוכה שאינה חייבת במס

במידה ומדובר על פורשים שיש להם קצבה נמוכה ולכן הם אינם חייבים במס, או שבוצעה משיכה של סכום כסף נמוך מתקרת המס – אין צורך להתעסק עם הפטור ממס. אבל יש להתייחס למצבים בהם יש מלבד להכנסות מקצבת הפנסיה הכנסות נוספות שחייבות במס, לדוגמה, הכנסות מנכס, עבודה חלקית או רווחים מעסק עצמאי. במצבים כאלו אתם עלולים לגלות כי אמנם בתלוש הקצבה לא חויבתם בתשלום מיסים, אבל בדו"ח השנתי שלכם בהחלט תחויבו בתשלומי מס שניתן להימנע מהם בהגשת בקשה מתאימה לפטור.

פרטים טכניים לגבי קיבוע זכויות

את קיבוע הזכויות ניתן לבצע בגיל הפרישה. גיל 62 לאישה, וגיל 67 לגבר. או כאשר מקבלים את הקצבה הראשונה אם מדובר על גיל מאוחר יותר. את הקיבוע אפשר לבצע רק כאשר מתחילים לקבל את קצבת הפנסיה, שכן אם עדיין אינכם מוגדרים כפורשים מול מס הכנסה אי אפשר לבצע קיבוע זכויות. קיבוע זכויות מבצעים באופן זהה הן לשכירים והן לעצמאיים. את התהליך מבצעים בהגשת טופס 161 ד' לרשות המס, או באמצעות חברה להחזרי מס. פעולה זו אינה מתבצעת באופן אוטומטי וחשוב לזכור לבצע אותו באופן עצמאי בעת היציאה לפנסיה.

 

 

כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
פתיחת עולם המתח המעקצץ: תובנות ספרי מתח סוחפים למבוגרים
בתחום הספרות, מעט ז'אנרים מעוררים התרגשות ותככים כמו רומני מתח למבוגרים. בתור סמכות בלתי מדוברת בעולם...
קרא עוד »
ספט 18, 2023
תהליך הוצאת ויזה מול המינהל האמריקאי
החלטתם לטוס לארצות הברית? לא משנה מהי הסיבה בגינה אתם מעוניינים לטוס לאמריקה, אתם עומדים מול תהליך...
קרא עוד »
דצמ 21, 2018
הלבנת הון: כל מה שצריך לדעת
הלבנת הון הינה עבירה פלילית חמורה שנפוצה בקרב ארגוני פשיעה כאלו ואחרים אבל לא רק. הלבנת הון, נעשית...
קרא עוד »
פבר 03, 2019