מהם הליכי שומה?

מהם הליכי שומה

כל עוסק פטור, עוסק מורשה, שותפים בשותפות רשומה וחברה בע"מ אמורים לשלם מס על הכנסותיהם בהתאם לקביעה של רשויות המס.

הכנת דוחות שנתיים 

בעלי העסקים נדרשים להגיש בתחילת כל שנת כספים דוח כספי על הכנסותיהם בשנה החולפת וכך גם חברות. הדו"ח כולל את מלוא המידע על הכנסותיהם, ההוצאות המוכרות, תרומות מוכרות במס, ניכויים שבוצעו ועוד. 

במקרים רבים, פקידי מס הכנסה בודקים את הנתונים שהוגשו, מבצעים הצלבות מידע מול הנתונים אשר קיימים אצלם ואם עולה סוגיה בביקורת – הם מזמינים לדיוני שומה. בהתאם לכל שומה, בעל העסק או החברה אמורים לשלם מס, מעבר למקדמות ששולמו או לחילופין לקבל החזר מס.

ביקורת מס הכנסה

קיימים מקרים אשר בהם פקידי מס הכנסה אינם מאשרים את הדו"ח אשר הוגש כיוון שרשות המסים סבורה שמגיע מס נוסף, בהתאם לעמדה מסוימת או מול המידע אשר קיים ברשותם, או עקב תחשיבים שונים אשר אינם מקובלים עליהם.

אם הפקידים אינם מקבלים את הדו"ח שהוגש, הם מפיקים ביוזמתם שומה המכילה נתונים אחרים אשר בדרך כלל קבועים כי על בעל הדו"ח לשלם סכומי מס גבוהים הרבה יותר. זוהי שומה לפי מיטב השפיטה אשר היא עבור השנה הנוכחית וגם אופציה לשינוי של שומות אשר הופקו בשנים קודמות. 

התנהלות בעל העסק מול מס הכנסה 

בעל העסק שוכר לרוב את שירותיו של משרד רואי חשבון מיומן כדי שיסייע לו בהליך זה, קיימים בהליכי השומה כמה שלבים. בגלל שמדובר בהליך משפטי לחלוטין – מוצע להשתמש במשרד רואה חשבון שעוסק אך ורק בסוגיות מס הכנסה ולא עוסק בהנהלת חשבונות או ביקורת חשבונות. במשרד כזה – כל תשומת הלב נתונה לסוגיות המס והקשר עם רשות המסים הוא קשר שוטף.

בתחילת הדרך מנסים הצדדים להגיע להסכם. אם המשא ומתן לא צלח, מוגשת השגה וההליך עובר לבית המשפט המחוזי וממשיך לעיתים במקרים חריגים גם לבית המשפט העליון אם מוגשים ערעורים וזאת עד ההגעה להסכמה על גובה המס שישולם.

 

כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
דברים חשובים שצריך לדעת על יועץ נגישות להיתר בנייה
אחד מהתפקידים החשובים של יועץ נגישות הוא להבטיח שהתכניות והבניה תואמים את דרישות הנגישות המתקנות....
קרא עוד »
יול 19, 2023
תפילה לפרנסה בשפע – הפתרון לכל הבעיות
אדם שיש לו פרנסה, יש לו הרבה מעבר לכך. זה לא רק העניין שהוא מרוויח כסף ויש לו משכורת קבועה, זה גם לא רק...
קרא עוד »
נוב 18, 2019
שטיחים עגולים- טרנדים לשנת 2021
בחירת שטיחים לחללים השונים לבית יכולה להשפיע באופן מהותי על כל האווירה בבית. לא מעט אנשים מבינים את...
קרא עוד »
נוב 21, 2021