חוות דעת של שמאי מקרקעין – חלק אינטגרלי בכל עסקת נדל״ן

שמאי מקרקעין

בעת ביצוע עסקאות מקרקעין, ישנו תמיד צד קונה וצד מוכר. בין אם מדובר ברכישת קרקע, נחלה, דירה או שטח למסחר ועסקים – במעמד מכירת נכס מקרקעין, נדרשים להעריך את שווי הנכס בכדי להגיע לעסקה לשביעות רצון שני הצדדים.

מובן שהערכת שוויו של נכס אינה מדע מדויק, ואם תשאלו 3 שמאים שונים כנראה שתקבלו תשובות שונות, אך תשארו בטווח מאוד מצומצם של מחירים, שכן אנשי המקצוע מתבססים על מתודות וכלים מקובלים לצורך ביצוע האומדן, וכמובן לא שולפים מהמותן.

שמאי מקרקעין בעסקת מכר של דירה

בעת ביצוע עסקה של מכירת דירה ישנם שני רבדים: הגלוי והסמוי. ברובד הגלוי, ישנו המפרט של הדירה, המבנה הנראה לעין, חלוקת החדרים, הנראות החזותית, המיקום, איכות החומרים ועוד. כל אלה גלויים לעין, או לכל היותר דורשים בדיקה של אנשי מקצוע בכל תחום (מבנה, הנדסה, תשתיות) כדי לקבל תמונת מצב אוביקטיבית על מצב הנכס וכנגזרת – על שוויו הריאלי.

אך לצד מה שנוכל לראות, ישנם גם היבטים סמויים, דוגמת מיסוי על הנכס, נושאים שנויים במחלוקת (אולי יש בעלים נוסף מלבד המוכר), היטלים שלא שולמו, חובות, שיעבודים ולמעשה כל מה שעלול להצדיק הפחתה במחיר המבוקש או בשווי שהוצג עבור הנכס.

שמאי מקרקעין יבצע את כל הבדיקות, מול מוסדות המדינה, העיריה, מנהל מקרקעי ישראל וכל שיידרש כדי לתת תמונה ברורה ואובייקטיבית ככל הניתן, כדי שאפשר יהיה להעריך את השווי האמיתי של הנכס.

כמובן שמשתנה נוסף ומהותי מאוד כאן הוא נושא הסטורית עסקאות המכר שבוצעו ברחוב / בניין בשנים האחרונות, וזה מהווה פרמטר די בולט בחישוב.

הערכת שווי נכס במצב של חלוקה

בין אם מדובר בחלוקה של נכס לאחר פירוק שותפויות דוגמת שותפויות עסקיות, נישואין, בעלות משותפת ובין אם מדובר במצב מאוד נפוץ של ירושה המתחלקת בין מספר אחים / יורשים – אומדן של שמאי מקרקעין.

בעסקאות מסוג זה (חלוקה, פירוק שיתוף) מקובל בהחלט שכל צד (למעשה כל יורש אפילו) מגיע עם שמאי מהצד שלו ומבקש הערכה מנומקת לשווי הכולל של הנכס ולשווי החלק שלו בתוך הנכס.

אתגרים שונים של שמאי מקרקעין

כל עיר מביאה עמה אתגרים חדשים לפתחו של השמאי. בחיפה המתחדשת נושא התמ״א ושינוי צביון של העיר יעסיק את השמאי יותר מעסקה רגילה, ולעומת זאת שמאי מקרקעין בתל אביב ימצא עצמו נדרש לעירנות ומודעות בנושא תכניות השימור. לכן, שמאי המקרקעין נדרש להיות בקיא באיזור בו מתבצעת העסקה, להכיר את אופי העיר היטב ו״לשחות״ במידה הרלוונטי לאיזור.

 

אם אתם לקראת עסקת נדל״ן, ולא חשוב האם מוכרים או קונים, כדאי להעזר בשירותיו של שמאי מקרקעין מקצועי, אמין ורציני – וכדי שתקבלו את המקסימום שמגיע לכם. זכרו, לא מדובר בעסקה קטנה, וכל אחוז לכאן או לכאן משמעותו עשרות אלפי שקלים, ולכן שווה להתעכב ולהתעמק בנתונים.

משפטי פיננסי שיווק ומכירות
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
ריהוט משרדי
מה מאפיין ריהוט משרדי איכותי בימינו? על מה ניתן להצביע בבחירת ריהוט משרדי שניתן לומר כי הוא ולא אחר,...
קרא עוד »
אוק 17, 2021
על משפך שיווקי והגדלת מכירות בעסק
נוסחה מוכחת למכירות אולי לא תמצאו, אך שיטה יעילה שעשויה להגדיל את המכירות והרווחים, דווקא כן. אז מה...
קרא עוד »
אוג 28, 2022
רכישת דירה להשקעה: כך תעשו את זה נכון
לא מעט ישראלים בוחרים לרכוש דירות, לא בשביל להתגורר בהן אלא לצורך השקעה. כאן לומדים איך עושים את זה...
קרא עוד »
פבר 12, 2020
מערכות אזעקה מומלצות בשנת 2021
מדיניות האבטחה הקיימת במדינת ישראל כבר לא מפתיעה אף אחד לאור מקרי הטרור הרבים שהתרחשו בתחומיה. כך...
קרא עוד »
נוב 30, 2021
תביעה לגמלת סיעוד – איך מתחילים
כאשר אדם מגיע למצב של תשישות נפש או מצב סיעודי, משפחתו פונה לשני גורמים כדי לקבל סיוע. הגורם הראשון...
קרא עוד »
מרץ 29, 2020
תובנות חיוניות למי שזקוק לשירותי תמלול
בתחום שירותי התמלול, בחירה נכונה יכולה להיות המפתח ליצירת יעילות ודיוק במאמצים שונים. כמומחה מוביל...
קרא עוד »
פבר 16, 2024
רמי ברכה עם 5 טיפים כיצד מרוויחים בשוק ההון
משקיעים וסוחרים רבים הנכנסים לעולם שוק ההון, מצפים להרוויח כספים בקלות. עם זאת, יש לציין שהרווח הכספי...
קרא עוד »
מרץ 07, 2019
קניית לייקים ישראלים
בהתחשב בפופולריות של אינסטגרם, העובדה שחברות פועלות ללא הרף להעלאת הפרופיל שלהן בפלטפורמת המדיה...
קרא עוד »
אפר 28, 2022
מהי שיטת איטום באמצעות יריעות ביטומניות?
אחת משיטות האיטום הנפוצות ביותר כיום היא שיטה תוך כדי שימוש ביריעות ביטומניות. בדרך הזו ניתן ליהנות...
קרא עוד »
יונ 28, 2020
מתי נצטרך לבצע ניתוח סטטיסטי?
מתי צריך ניתוח סטטיסטי? אפשר לענות על כך במגוון דרכים. למשל, ניתוח סטטיסטי הוא חלק חשוב מאוד בכל עסק....
קרא עוד »
אוק 31, 2022
איך מועדוני צרכנות יכולים להועיל לעסק שלך
מועדון צרכנות נשמע מאוד דומה למועדון לקוחות, אך הוא מציע קשת רחב יותר של אפשרויות למימוש ההטבות, בכמה...
קרא עוד »
ינו 05, 2019
יצירת חוויית לקוח בלתי נשכחת באמצעות מיתוג בריח – סוד ההשרדה בעולם התחרותי
אתם בטח חושבים: "מיתוג זה צבעים, לוגו וסלוגן. מה לי ולריח?" האמת? תקשיבו טוב – ריח זו מהפכה בעולם השיווק!...
קרא עוד »
אוג 07, 2025