ניהול כספים בסטרטאפים

ניהול כספים בסטרטאפים

לא קל להגיע להצלחה כחברת סטארט-אפ. יש בדרך לכך לא מעט אתגרים ועיכובים מסוגים שונים וכמובן, גם תחרות. אחד האתגרים הגדולים בנושא זה, הוא כל היבט הניהול הכספי. משמעות הדבר, בין השאר:

מתחילים עם משאבים חסרים

לרוב, המשאבים הדרושים לקידום משמעותי של סטארט אפ, חסרים ליזמים במידה משמעותית. אין להם מספיק כסף, ידע לפיתוח מלא של המוצר, ידע עסקי לכל ההיבטים המשלימים (כמו שיווק), קשרים, ניסיון קודם בסטרטאפים ועוד. גם יזמים מנוסים, דוגמת נתנאל דוידי, לא יכולים להגיע לפתיחת סטארט-אפ עם כל המשאבים זמינים, בדיוק כפי שהם היו רוצים. משמעותי במיוחד בהקשר זה הנושא הכספי, מאחר שהוא מהווה מפתח מרכזי לכל השאר – עם כסף ניתן לשכור מבנים, ציוד, מומחים וכן הלאה.

מאיפה משיגים כסף?

גיוס כספים במיוחד, הוא היבט מרכזי בהתנהלות של סטרטאפים ובצמיחתם. זאת, מאחר שהם מתחילים פעמים רבות "מאפס" מבחינות רבות, כולל כספית. במקביל, מדובר בעסקים אשר זקוקים בתחילת דרכם לסכומי כסף גדולים לשם פיתוח המוצר או השירות החדשני שלהם. חשוב לזכור, שהיקף ההשקעה שתידרש בפיתוח לא ידוע באופן וודאי בהתחלה. כמו כן, הצלחת המוצר או השירות בשוק איננה וודאית. לא רק שאיננה וודאית – רוב חברות ההזנק לבסוף לא מצליחות. כך שיש כאן סיכון מובנה, גדול למדי, שמהווה אתגר מבחינת מציאת ושכנוע משקיעים פוטנציאליים. מצד שני, מדובר כיום בתהליך מאוד מובנה ומוכר, גם עבור המשקיעים הפוטנציאליים. תהליך זה, עובר דרך שלבים ידועים, דוגמת Pre-seed ו-seed. הכספים לסטארט-אפ עשויים להגיע לעתים (באופן חלקי לפחות) מהמשקיעים עצמם, אך בדרך כלל המקורות הם משקיעים פרטיים, קרנות הון סיכון או "חממות טכנולוגיות".

איכות הניהול הקריטית

בחברות הזנק, היבט הניהול הכספי קריטי להישרדות ולצמיחה. גם לאחר גיוס הכספים, חיוני לנהל אותם באופן מוקפד ומקצועי מאוד, בכדי להפיק את המקסימום ממשאב חיוני זה. לשם כך, כמו בתחומים מקצועיים אחרים, הסטארט-אפ ייעזר במומחה. במקרה זה – CFO – Chief Finance Officer. ככל שהסטארט-אפ מתקדם דרך שלבי החיים השונים שלו, כך ישתנו גם היבטי הניהול הכספי שבהם מדובר. יש הבדל מהותי, בין עסק שעיקר מאמציו מכוונים לפיתוח מוצר ואין לו כל הכנסה ממכירות, לעסק שכבר התבסס מעט, התרחב ומתחיל למכור. בהתאם לכך, היקף ההסתייעות במומחי ניהול כספי ואופן העסקתם עשויים להשתנות. בהתחלה ניתן להעסיק במשרה חלקית או להיעזר בשכירת שירותי מומחים חיצוניים. בהמשך, ניתן לעבור להעסקה מלאה.

כללי
המשך לעוד מאמרים שיוכלו לעזור...
שרת ווירטואלי בענן: לאילו עסקים הוא מתאים?
כשאנחנו מחליטים להקים אתר אינטרנט עסקי, אישי או אחר, אחד הדברים החשובים ביותר שאנחנו צריכים להתמקד...
קרא עוד »
מאי 14, 2020
חשיפת הסודות: מניעת אובדן עסקי
בתחום המורכב של העסק, הגנה על הארגון שלך מפני הפסדים כספיים היא מיומנות שכל מנהיג מנוסה חייב להחזיק....
קרא עוד »
דצמ 21, 2023
ד"ר קובי שגיא: אימון שלפוחית – עד כמה זה יעיל כפיתרון להרטבות לילה?
פתרונות שונים מוצעים למתמודדים עם הרטבות לילה כמו השיטה של ד"ר טל שגיא. חלק מהטיפולים מביאים תועלת...
קרא עוד »
יול 22, 2020